Energie in balans

“Ik sluit de online vergadering af en begin meteen enthousiast tegen mijn vriend aan te kletsen wat voor leuke ideeën we hebben voor een nieuwe training over ethiek in de zorg die we over twee weken mogen begeleiden. En met de discussie over het vaccinatiebeleid hebben we een super actueel voorbeeld. Ik ratel gezellig door.. Een van de tekenen dat ik hoog in mijn energie zit. Uiteraard zijn er ook dagen dat ik het online vergaderen helemaal zat ben, en onrustig op mijn bureaustoel zit te draaien op zoek naar inspiratie. Zolang de balans maar goed is, en je meer dingen doet die je energie opleveren dan energie kosten.”

Op dit moment hebben veel mensen het gevoel dat ze minder controle ervaren over hun leven. Volgens de theorie van Stephen Covey, een bekende Amerikaanse organisatiepsycholoog, is dit uit te leggen aan de hand van twee cirkels:

Cirkel van betrokkenheid
Op het moment dat je weinig controle ervaart zit je volgens Covey in de cirkel van betrokkenheid. Deze cirkel staat voor alle (organisatorische, financiële, beleidsmatige, wettelijke etc) zaken waar je als medisch specialist mee te dealen hebt; waar je niet direct invloed op hebt, maar wel (veel) last van kunt hebben. Zoals het coronavirus, de politiek, hoe andere mensen met de maatregelen omgaan, een zieke collega, ed. Hier kun je je heel erg over opwinden, maar aangezien je er geen invloed op hebt kun je het maar beter accepteren en focussen op de dingen waar je wél invloed op hebt. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know, maar de bewustwording is de eerste stap.

 

 

Cirkel van invloed
Daarnaast heb je (gelukkig 😉) ook de cirkel van invloed. Er zijn namelijk altijd dingen waar je wel zelf invloed op hebt en dus kunt veranderen, zoals je eigen gedrag, je gedachtes, wat je eet, hoeveel je sport, je persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling, etc. Dit geeft je positieve energie.

Bespreek met je collega’s hoe zij hun poli programma ervaren en kijk of jullie daar als groep iets in willen veranderen, of gun jezelf tijdens een overvolle poli twee minuten de tijd om even op adem te komen, maak tijd voor een kort koffie moment met je collega, volg een online yoga les, organiseer een distance disco in je woonkamer, bestel fancy eten, ga een weekend naar een B&B of maak een (borrel) wandeling. Allemaal dingen die wel kunnen :).

 

         

 

Juist nu, omdat veel van onze energiebronnen en ontspanningsmomenten wegvallen, zoals sociaal contact, uit eten of op vakantie gaan, is het belangrijk om dingen te blijven doen die je weer opladen. 

Hoe is jouw energiebalans?

Soms kan een kleine oefening je hierbij helpen. Stel jezelf eens de volgende simpele vragen:

Wat geeft mij energie? Wat maakt me blij? Wat zorgt ervoor dat ik er weer even tegenaan kan?

Andere vragen die kunnen helpen, zijn: Waar ben je? Met wie? Wat doe je? Hoe voel je je? De antwoorden mogen zowel werk als privé gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld: mooie gesprekken met patiënten, even koffie drinken met een collega, een ingewikkelde casus uitzoeken, dansen, buiten wandelen met de hond,..
Schrijf minimaal 3 dingen op die jou echt energie geven.

Schrijf ook minimaal 3 dingen op die jou energie kosten. Bijvoorbeeld: stress vanwege een overvolle poli, gedoe  met een collega, die enorme berg administratie, gevoel dat je achter de feiten aan loopt,..

Wat valt je op? Wat vind je van de balans? Hoe zou je graag willen dat de balans eruit ziet ? Wat zou je eventueel willen veranderen? En wat is daarin een eerste kleine stap die je nu al kunt zetten? Wist je dat het stimuleren van energie gevers meer invloed heeft dan het wegnemen van energie vreters, richt je dus vooral op wat jou wél energie geeft.

Denk nu eens terug aan de cirkel van betrokkenheid en invloed. Welke energiegevers en -nemers vallen binnen de cirkel van invloed? Focus hierop wanneer je iets wilt veranderen aan de balans, en probeer de aspecten te accepteren die binnen de cirkel van betrokkenheid vallen. 

Kortom, vraag jezelf eens af waar jij nou echt energie van krijgt. Focus hierbij op wat wél kan, en waar je zelf controle over hebt.

Wil je hier een keer over sparren? Bel me gerust!

Esther

Meer tips & trics ontvangen van onze experts?

Esther Martens
Associate partner & gespreksleider