Plaspauze – moet het nu zo nodig?

Banale vraag: Hoe vaak ga jij naar de wc als je aan het werk bent?

Mijn eigen ervaring als dokter is dat ik vaak druk was met patiënten, administratie en bellen. Daardoor ging ik volledig voorbij aan het feit dat ik even wat wilde drinken, eten of moest plassen. En als ik het dan bedacht, werd ik weer afgeleid en vergat ik het.

Veel dokters die ik spreek, herkennen dit. We zijn druk met de vochtbalans van patiënten, maar wat er bij onszelf in en uit gaat, daar gaan we aan voorbij.

Als dokter ben je, vanaf het moment dat je de drempel van het ziekenhuis overgaat, continu bereikbaar. Ideaal zo’n telefoon, voor iedereen die jou wil bereiken, maar voor jezelf helemaal niet altijd fijn. Het klinkt soms wel stoer, ik had het zo druk dat ik geen tijd had om te eten of een plaspauze te nemen. Maar is het wel iets om trots op te zijn?

Het zit nog verankerd in de medische cultuur dat we het normaal vinden om lange dagen te werken en daarin nauwelijks rust momenten hebben voor onszelf. Langzamerhand begint dat te veranderen. Dat is een hele goede ontwikkeling, maar een cultuurverandering kost tijd. 

De vraag is: wat kun jij, als dokter, op dit moment zelf doen om goed voor jezelf te zorgen?

Goed voor jezelf zorgen begint met voelen wat jij nodig hebt. Dat gaat over simpele basisbehoeftes als, heb je dorst, moet je plassen? Het gaat ook over hoe je je mentaal en fysiek voelt, voel je je gespannen, voel je je blij, ben je moe?

Wat kun jij doen om een paar keer per dag een moment stil te staan bij hoe jij je voelt? Dat hoeft geen uren te duren, even een minuutje letterlijk stilstaan. En jezelf afvragen: “Hoe voel ik me en heb ik iets nodig op dit moment?”  Klinkt heel simpel, toch is het in de praktijk heel moeilijk.

Je gedrag veranderen is heel erg lastig. Er zijn boeken vol over geschreven. Een paar tips die je kunnen helpen:

  1. Beschrijf het gewenste gedrag zo concreet mogelijk. Liefst blijven we een beetje vaag, dan blijft je voornemen lekker vrijblijvend. En dat werkt niet.

    Als voorbeeld, ik neem elke werkdag twee keer een minuutje voor mezelf,  dat doe ik na mijn ochtendprogramma en vlak voordat ik het huis naar binnen loop. 

  2. Denk in kleine stappen en maak ze eenvoudig. Kleine stappen die goed gaan, motiveren veel meer dan grote stappen die mislukken. Twee keer per dag een minuutje voor jezelf nemen is misschien al te veel. Begin dan met één keer per dag, en als dat goed gaat, bouw je het uit.

  3. Maak gebruik van reminders. Hang bijvoorbeeld een post-it op het beeldscherm van je computer met een woord dat je er aan herinnert dat je een minuutje voor jezelf wilt nemen.

  4. Bespreek het met mensen om je heen zodat zij jou kunnen herinneren aan je voornemen en je ook kunt delen wat er goed gaat!

Misschien klinken deze tips heel simpel en een beetje kinderlijk. Herken jij van vroeger of van je eigen kinderen de lijstjes met stickers of smiley’s als iets goed gegaan is met een beloning als het lijstje vol is? Bijhouden of het lukt je gedrag te veranderen en jezelf ervoor belonen, werkt altijd, of je nou jong of oud bent!

Mijn persoonlijke tip voor een ultra kort rustmomentje waarin je tot jezelf kunt komen is regelmatig vijf keer diep in- en uitademen. Ik doe het op de fiets, tijdens mijn werk, als ik aan tafel zit met mijn gezin. Je kunt het overal doen en het kost nauwelijks tijd..  

Daarnaast heb ik de post-it ook lange tijd gebruikt, werkt heel goed.  Klein detail, na verloop van tijd moet je ‘m op een andere plek hangen, anders valt het je niet meer op.

Ik ben benieuwd of je iets aan de tips hebt. Als de toiletten binnenkort overbelast zijn, weet ik waar het door komt..

Saskia

Meer tips & trics ontvangen van onze experts?

Saskia Knoops
Associate partner & gespreksleider

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om de inhoud van onze website te personaliseren en het verkeer te analyseren. Geef aan wat je cookies voorkeuren zijn.

Voorwaarden | Sluiten
Instellingen