Shit happens, wat doe je dan?

Wie herkent het niet? Al een tijdje heb je ergens last van, je zit ermee in je maag, ligt er misschien zelfs wakker van en je zou graag willen dat het anders was.

De samenwerking met een collega loopt stroef, je begint je steeds meer te ergeren maar zegt er niets over. Je loopt jezelf steeds meer voorbij, hebt teveel werk en ziet door de bomen het bos niet meer. Je poli loopt steeds uit, mensen beginnen te klagen en je raakt nog meer gestrest.

Ook kleinere dingen kunnen je dwars zitten, je staat in de file en komt te laat voor je afspraak, je had een gesprek met een patiënt en dat liep helemaal niet lekker. Je hield een presentatie en je kwam even niet goed uit je woorden.

Er zijn ontelbare voorbeelden waar je last van kunt hebben. Het leven is helaas geen sprookje, shit happens..

Als dingen niet gaan zoals we hoopten of als we zelf niet aan onze eigen verwachtingen voldoen, hebben we de neiging reflexmatig te reageren. De een blijft eindeloos nadenken over het probleem, de ander steekt zijn kop in het zand en gaat Netflixen, weer een ander gaat de lastige situatie uit de weg of gaat klagen bij anderen. We hebben allemaal eigen patronen waarop we omgaan met lastige dingen. Vaak helpen die wel even, maar niet op de lange termijn. Zo is even uitrazen en klagen soms best lekker, maar uiteindelijk los je er je probleem niet mee op.

Wat kun je wel doen?

In feite heb je drie opties: veranderen, accepteren of weggaan.

Dat klinkt heel simpel. Soms is het dat ook, op andere momenten niet.

Door te stoppen met je vaste patroon en vanuit het hier-en-nu te kijken naar de situatie, heb je een vrije keuze uit deze drie mogelijkheden.

  • Veranderen
    De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is: ‘Kun je de situatie veranderen?’ Zo ja, doe dat dan! Ga bij voorbeeld het gesprek aan met die collega met wie de samenwerking niet lekker loopt. Kijk of je werk kunt overdragen aan een ander als het je boven het hoofd groeit.
  • Accepteren
    Durf je dat gesprek niet aan te gaan, heb je al van alles geprobeerd en verandert er niets of heb jij niet de invloed om het probleem te veranderen? Dan komt de volgende vraag: ‘Kun je het accepteren?’En met accepteren bedoelen we dan ook echt accepteren. Niet zeggen dat je het doet, maar in de tussentijd toch ontevreden zijn. Deze stap kan een hele lastige zijn.

    Dit filmpje legt op een leuke manier uit hoe mensen vaak met vervelende gevoelens om gaan en wat je anders zou kunnen doen.

  • Weggaan
    Als je het niet wil accepteren of als dat niet lukt, dan heb je nog een optie en dat is weggaan. Klinkt misschien drastisch, maar soms is dit de beste stap. Wil je dat niet of kan dat niet, dan ga je weer terug naar de eerdere opties.

Bij het simpele voorbeeld van in de file staan, zijn deze opties vrij duidelijk. Je komt te laat voor je afspraak. Kun je het veranderen en je afspraak bellen en verzetten? Kan dat niet, kun je accepteren dat je te laat komt, een muziekje opzetten en proberen te ontspannen in plaats van opgefokt te blijven zitten. Weggaan kan in dit verhaal niet, dat spreekt voor zich.

Bij sommige problemen is het veel moeilijker om deze stappen te doorlopen. Toch kan het je wel helpen. Het gevoel van machteloosheid als je niet kiest en blijft hangen in ontevredenheid is heel naar. Door deze opties te doorlopen, neem je regie.  Dat is een actief proces en daarmee neem je veel meer de leiding over je eigen leven en dat voelt veel krachtiger. Probeer het maar eens uit. Hoe vaker je het probeert, hoe makkelijker het zal worden!

Sinds kort bieden we bij Q3 individuele coaching aan. Nieuwsgierig? Lees hier dan eens verder…

Saskia

Meer tips & trics ontvangen van onze experts?

Saskia Knoops
Associate partner & gespreksleider

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om de inhoud van onze website te personaliseren en het verkeer te analyseren. Geef aan wat je cookies voorkeuren zijn.

Voorwaarden | Sluiten
Instellingen